1.1
·
Ξαπλώστε
ανάσκελα στο πάτωμα ή στο κρεβάτι.
·
Βάλτε
ένα βαρύ βιβλίο μεταξύ του στομαχιού και του αφαλού σάς
·
Πάρτε
αναπνοή, είτε από το στόμα είτε από τη μύτη διατηρώντας το θώρακά σας ανοιχτό
και σπρώξτε ταυτόχρονα με τους κοιλιακούς (χωρίς να σφίγγετε) το βιβλίο προς τα
πάνω.
·
Κρατήστε
την αναπνοή σας για 5-6 δευτερόλεπτα και νιώστε την κοιλιά και ...
τους κοιλιακούς σας να γεμίζουν αέρα.
τους κοιλιακούς σας να γεμίζουν αέρα.
·
Εκπνεύστε από το στόμα
·
Επαναλάβετε
15 φορές τη μέρα.
1.2
·
Ξαπλώστε
ανάσκελα στο πάτωμα ή στο κρεβάτι.
·
Βάλτε
ένα βαρύ βιβλίο μεταξύ του στομαχιού και του αφαλού σάς
·
Πάρτε
αναπνοή, είτε από το στόμα είτε από τη μύτη διατηρώντας το θώρακά σας ανοιχτό
και σπρώξτε ταυτόχρονα με τους κοιλιακούς (χωρίς να σφίγγετε) το βιβλίο προς τα
πάνω.
·
Κρατήστε
την αναπνοή σας για 3 δευτερόλεπτα και νιώστε την κοιλιά και τους κοιλιακούς
σας να γεμίζουν αέρα.
·
Βγάλτε
σιγά σιγά τον αέρα προφέροντας συνεχόμενα
το γράμμα Σ
·
Επαναλάβετε
15 φορές τη μέρα.
1.3
·
Ξαπλώστε
ανάσκελα στο πάτωμα ή στο κρεβάτι.
·
Βάλτε
ένα βαρύ βιβλίο μεταξύ του στομαχιού και του αφαλού σάς
·
Πάρτε
αναπνοή, είτε από το στόμα είτε από τη μύτη διατηρώντας το θώρακά σας ανοιχτό
και σπρώξτε ταυτόχρονα με τους κοιλιακούς (χωρίς να σφίγγετε) το βιβλίο προς τα
πάνω.
·
Βγάλτε
την αναπνοή σας με ένα διακοπτόμενο Σ
βάζοντας το διάφραγμα να ανεβοκατεβαίνει.
·
Επαναλάβετε
15 φορές τη μέρα.
1.4
·
Ξαπλώστε
ανάσκελα στο πάτωμα ή στο κρεβάτι.
·
Βάλτε
ένα βαρύ βιβλίο μεταξύ του στομαχιού και του αφαλού σάς
·
Πάρτε
αναπνοή, είτε από το στόμα είτε από τη μύτη διατηρώντας το θώρακά σας ανοιχτό
και σπρώξτε ταυτόχρονα με τους κοιλιακούς (χωρίς να σφίγγετε) το βιβλίο προς τα
πάνω.
·
Αρχίστε
να μετράτε δυνατά και καθαρά μέχρι το 5, χωρίς να κατεβαίνει το βιβλίο και να
ξεφουσκώνει το διάφραγμα.
·
Επαναλάβετε
15 φορές τη μέρα.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΟΡΘΟΦΩΝΙΑΣ
1. Οι καθαροί φθόγγοι των φωνηέντων
1.1 Προφέρω τους παρακάτω φθόγγους και παρατηρώ
το άνοιγμα και κλείσιμο της στοματικής κοιλότητας.
1.2 Με μια καταρχάς ΕΙΣΠΝΟΗ-ΕΚΠΝΟΗ αρθρώνω τα
φωνήεντα, αυξομειώνοντας την ένταση κατά τον οφθαλμό του αντίστοιχου γραφήματος.
ααααααααααα
εεεεεεεεεεε
ι
ι ι ι ι ι ι ι ι
ι ι
οοοοοοοοοοο
ου
ου ου ου ου ου ου ου ου ου ου
1.3 Επαναλαμβάνω 5 φορές με μία διαφραγματική αναπνοή,
ισόχρονα με ομοιογενή ένταση και τόνο φωνής και με μικρή παύση μεταξύ των
φθόγγων.
α, ε,
ι, ο, ου, ου, ο, ι, ε, α
1.4 Ομοίως
α, ε,
ι , ο, ου, IO MORRO
2. Φωνητική Άσκηση
2.1
Τ’ άκλαυτα μάτια αγάπαγα, τα μάτια τα
γαλάζια.
Τάχα σα να ΄ταν μάλαμα κι αχ! Σα να τα ‘χα
μάνα.
Γι΄ αυτά
τα μάτια, π΄ άπαυστα αράδιαζαν μαράζια,
Βάρα ακατάπαυστα καρδιά μ΄, σαν θανατά
καμπάνα.
2.2
Όσο ζω τον κόσμο οργώνω
μ΄όποιο σκότος κι όποιο φώς.
Τρώγω μόχθο, τρώγω πόνο
κι όλο προχωρώ πιο μπρος.
3. Οι φθόγγοι των συμφώνων
3.1 Διαβάζω τον παρακάτω
πίνακα οριζόντια και κάθετα.
βα
|
βο
|
βου
|
βε
|
βι
|
γα
|
γο
|
γου
|
γε
|
γι
|
δα
|
δο
|
δου
|
δε
|
δι
|
ζα
|
ζο
|
ζου
|
ζε
|
ζι
|
θα
|
θο
|
θου
|
θε
|
θι
|
κα
|
κο
|
κου
|
κε
|
κι
|
λα
|
λο
|
λου
|
λε
|
λι
|
μα
|
μο
|
μου
|
με
|
μι
|
να
|
νο
|
νου
|
νε
|
νι
|
ξα
|
ξο
|
ξου
|
ξε
|
ξι
|
πα
|
πο
|
που
|
πε
|
πι
|
ρα
|
ρο
|
ρου
|
ρε
|
ρι
|
σα
|
σο
|
σου
|
σε
|
σι
|
τα
|
το
|
του
|
τε
|
τι
|
φα
|
φο
|
φου
|
φε
|
φι
|
χα
|
χο
|
χου
|
χε
|
χι
|
ψα
|
ψο
|
ψου
|
ψε
|
ψι
|
3.2 Ομοίως.
βαβ
|
βοβ
|
βουβ
|
βεβ
|
βιβ
|
γαγ
|
γογ
|
γουγ
|
γεγ
|
γιγ
|
δαδ
|
δοδ
|
δουδ
|
δεδ
|
διδ
|
ζαζ
|
ζοζ
|
ζουζ
|
ζεζ
|
ζιζ
|
θαθ
|
θοθ
|
θουθ
|
θεθ
|
θιθ
|
κακ
|
κοκ
|
κουκ
|
κεκ
|
κικ
|
λαλ
|
λολ
|
λουλ
|
λελ
|
λιλ
|
μαμ
|
μομ
|
μουμ
|
μεμ
|
μιμ
|
ναν
|
νον
|
νουν
|
νεν
|
νιν
|
ξαξ
|
ξοξ
|
ξουξ
|
ξεξ
|
ξιξ
|
παπ
|
ποπ
|
πουπ
|
πεπ
|
πιπ
|
ραρ
|
ρορ
|
ρουρ
|
ρερ
|
ριρ
|
σασ
|
σοσ
|
σουσ
|
σεσ
|
σισ
|
τατ
|
τοτ
|
τουτ
|
τετ
|
τιτ
|
φαφ
|
φοφ
|
φουφ
|
φεφ
|
φιφ
|
χαχ
|
χοχ
|
χουχ
|
χεχ
|
χιχ
|
ψαψ
|
ψοψ
|
ψουψ
|
ψεψ
|
ψιψ
|
3.3 Ομοίως.
τσα
|
τσο
|
τσου
|
τσε
|
τσι
|
τζα
|
τζο
|
τζου
|
τζε
|
τζι
|
ντσα
|
ντσο
|
ντσου
|
ντσε
|
ντσι
|
ντζο
|
ντζου
|
ντζε
|
ντζι
|
4. Εξοικείωση με τους φθόγγους των οδοντικών συμφώνων
Επαναλαμβάνω άλλες 4
φορές και στο τέλος προσθέτω αντί για ΘΑ τα ΘΕ, ΘΙ, ΘΟ, ΘΟΥ. Οι φθόγγοι αρθρώνονται ισόχρονα με ένταση κατά τον
οφθαλμό του γραφήματος, με ομοιογενή τόνο φωνής και με μικρή παύση μεταξύ τους.
Κατά το δυνατόν με μία διαφραγματική αναπνοή.
τ
|
δ
|
θ
|
τ
|
δ
|
θ
|
τ
|
δ
|
θ
|
τ
|
δ
|
θ
|
τ
|
δ
|
θ
|
||||
τ
|
δ
|
θ
|
τ
|
δ
|
θ
|
τ
|
δ
|
θ
|
τ
|
δ
|
θ
|
τ
|
δ
|
θ
|
||||
τ
|
δ
|
θα
|
τ
|
δ
|
θε
|
τ
|
δ
|
θι
|
τ
|
δ
|
θο
|
τ
|
δ
|
θου
|
ΘΑ
|
5. Προϋποθέσεις
5.1 Οι παραπάνω ασκήσεις προϋποθέτουν στο
σύνολο τους διαφραγματική αναπνοή και διαρκή αυτοπαρατήρηση.
5.2 Οι παραπάνω ασκήσεις προϋποθέτουν στο σύνολο
τους σωματική και πνευματική χαλαρότητα και συγκέντρωση.
5.3 Οι ασκήσεις ορθοφωνίας ενδείκνυται κατά
περίπτωση να συνδυάζονται με απλές σωματικές ασκήσεις.
6. Πηγές
6.1 Οι ασκήσεις 1.3, 1.4 ,2, 4 και 5 αποτελούν
ενδεικτικά γυμνάσματα αγωγής λόγου όπως καταγράφηκαν σε μαθήματα του δασκάλου
Γ. Γεωργιάδη.
6.2 Οι ασκήσεις 1.1,1.2, 3.1, 3.2 και 3.3
εμπεριέχονται στο βιβλίο «Η Ορθοφωνία στο Θέατρο και την Εκπαίδευση» του Τ.Ε.
Μουδατσάκη, Δεύτερη Έκδοση, Εκδόσεις Εξάντας, Αθήνα 2002.
6.3 Οι ασκήσεις 2.1, 2.2
εμπεριέχονται στο βιβλίο «Αγωγή του Λόγου» του Ν. Παπακωσταντίνου, εκδόσεις
Δωδώνη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου